Holte, den 6. april 2019.
“Vi skal på højskole”, sagde min hustru mens hun læste avisens Rejsesektion. Åh nej, tænkte jeg. “Jo, vi skal på højskole i Grækenland og lære mere om den græske kultur, historie, sprog, madlavning, arkæologi, politik, økonomi, samfundsforhold, EU forhold, børnepolitik, landbrug og gartneri og…” svarede hun. Jeg havde aldrig før hørt om højskole i Grækenland, men troede først, at det var Ryslinge eller Askov. Tanken om “Hugo på højskole” strejfede mig også.
Det blev et fantastisk spændende og lærerigt to-ugers ophold i Tolo på Peloponnes. Sjældent er jeg blevet så meget oplyst på så kort tid. Desuden var vi en fantastisk dejlig “klasse” på 40 elever. Selv om turen var organiseret som en oplevelsesrejse, så blev den endnu bedre teoretisk underbygget på grund af de mange lektioner i hotellets “skolestue” (konferencecenter).
Hele konceptet er en genial ide. “Eleverne” har for det meste allerede besøgt de fleste steder i Verdenen og er fortsat videbegærlige, men ønsker nu en dybere forståelse af et smalt historisk nedslagspunkt, der danner basis for en større holistisk forståelse af området – ligesom på en traditionel højskole. Der blev trukket linjer fra Oldtidens Grækenland for knap tre tusind år siden til det moderne Europa på mange parametre (sprog, kultur, historie politik osv.).
“Skoleskemaets” indhold er beskrevet af Albatros i kataloget Forårshøjskole i Grækenland