Odsherred, den 4. juli 2024
Både min hustru og jeg var særdeles glade for vores trofaste og velkørende benzinbil, så beslutningen om af skifte til en elbil var ikke let. Hvorfor gjorde vi det så alligevel? Det var nok fornuften, der vandt til sidst. Man får en bil til ca. en million kroner for 400 tusind og kun 200 tusind i byttepris for en 6 år gammel benzinbil. Den rå importpris for vores nuværende ID.4 var ca. 2½ gange større end vores benzinbil. Så skattevæsenet betalte ca. 60 procent af den nye bil. Endvidere koster en kørt km ca. 40 procent i forhold til benzinbilen. Og så skal den til service om 700 dage, for at tjekke bremserne.
Kort sagt – det lyder for godt til at være sandt. Derfor min skepsis over for elbiler.
Desuden undrede det mig, at vi fik tilbudt en uventet høj pris for vores gamle benzin bil. Det var sandsynligvis fordi EU har tvunget fabrikkerne til at lave mange elbiler for at holde den gennemsnitlige CO2 udledningen under 100 gram/km. Derfor et stort udbud af nye elbiler og et lille udbud af benzin- og dieselbiler. EU har sat markedskræfterne ud af kraft, så vidt jeg kan se.
Opdatering 4 måneder senere
Vi har nu kørt 4 måneder i vores elbil og ca. 6 tusind km. Jeg har aldrig før oplevet en kørselskomfort som i vores ID.4. Lydløs og utrolig stabil på grund af de store hjul, den store akselafstand og en egenvægt på 2,3 tons. Så skulle man tro at den var tung og langsom, men nej – den når 60 km/t på et par sekunder, hvis man træder sømmet i bund, men det gør vi aldrig. Bilens drejningsmoment er 3 – 4 gange større end i den benzinbil, som vi afleverede.
Og så kan den næsten køre selv uden at chaufføren gør noget. Den læser færdselstavlerne og afpasser automatisk hastigheden til loven og forholdene. Hvis man slipper rettet, så kører den videre i den vejbane, som man har valgt. Den læser vejstriberne og holder bilen midt i feltet. Den holder en passende afstand til de andre biler og overhaler kun, hvis der er fri bane bagud. Hvis man slipper rattet i længere tid, så kommer der en påmindelse om sætte hænderne på rettet. Når man skal parkere ved supermarkedet, så trykker man på ”P” og slipper rattet. Så finder bilen selv et hul og bakker ind lige midt i parkeringsfeltet. Fabrikanten lover at bilen ikke kører ind i forhindringer så som cyklister og forgængere, men det har jeg ikke testet, da denne øvelse kan være ganske provokerende.
Aviserne skriver om ” Range Anxiety ” (Frygt for at løbe tør for strøm). Men denne frygt er grundløs i Danmark, Norden, Tyskland og andre nærområder. Dette inkluderer ikke Italien og andre Sydeuropæiske lande. Lige nu er der en indbyrdes kamp mellem selskaberne og at vinde markedet, så der er ingen grund til frygt. I øvrigt fortæller bilen selv hvornår og hvor den ønsker at genopladningen skal foretages, hvis man skulle glemme det.
NB: Der er dog en betingelse man skal overveje før man køber/leaser en elbil. Er der mulighed for at oplade bilen ved ens bopæl, hvor man kan udnytte at strømmen er billig, hvilket ofte er mellem midnat og kl. 5 om morgenen. Det tager ca. fem timer at ”påfylde” billig strøm til 300 km. Man sætter bilen til opladning efter dagens sidste køretur. Bilen venter automatisk med at tappe strøm til det indstillede tidspunkt, hvilket ofte er efter midnat.