Virum, 19. januar 2016.
Askes mor Ditte er ofte aktiv, når det kommer til hendes passion “lærer-gerningen”.
Under konflikten mellem dansk lærerforening og KL tilbage i 2013 var Ditte meget aktiv i at forsvare undervisningens kvalitet frem for kvantitet. Som vi nok husker, så blev lærerne tromlet ned og miskrediteret af KL og den daværende regering med don Corydone som bagmand. Resultaterne af skolereformen viser tydeligt, hvad dansk lærerforening frygtede dengang.
For Ditte betød det, at hun forlod skolesystemet og er nu pædagogisk projektleder på forlaget Clio online, der udarbejder undervisningsmaterialer til skolerne.
I dag den 19. januar skrev Berlingske:
»Jeg kunne ikke identificere mig med det billede, der blev tegnet af os som lærere«
Af Bent Winther, Bodil Jessen, Mandag den 18. januar 2016, 22:40
Ditte Jensen valgte at forlade Folkeskolen efter lockout. Den skabte mistillid til lærerne. Mette Amstrup flygtede fra skolereformen og nye arbejdsvilkår.
Ditte Jensen arbejdede i otte år som lærer på en skole i Virum, men forlod Folkeskolen, da reformen og den nye overenskomst blev en realitet.
»Under lærerlockouten blev det meget tydeligt for mig, hvordan udenforstående så på folkeskolen og på lærerne. Den måde, lærerne blev fremstillet på i medierne, var rigtig ubehagelig, og jeg kunne ikke identificere mig med det billede, der blev tegnet af lærerstanden. Det gav anledning til overvejelser om, hvorvidt jeg stadig skulle være lærer,« siger Ditte Jensen, som i dag er pædagogisk projektleder på forlaget Clio Online.
Det var især kampagnerne fra Kommunernes Landsforening om, hvor få undervisningstimer, lærerne havde, og hvor lidt de arbejdede, der gjorde ondt på den faglige stolthed.
»Virkeligheden var jo en ganske anden. Jeg lagde mange flere timer i mit arbejde, end jeg skulle, fordi jeg fandt det vigtigt og kunne mærke, at jeg gjorde en forskel,« siger Ditte Jensen og tilføjer:
»Jeg forestiller mig, at det er utilfredsstillende at skulle arbejde under de nye vilkår, fordi det tidsmæssigt ikke er muligt at være den lærer, man gerne vil. Men det er ikke derfor, jeg stoppede. For jeg var på den anden side også ærgerlig over, at jeg ikke fik prøvet kræfter med reformen og den ændrede arbejdstid.«
Se photo fra avisen her>>